VÅRE TJENESTER

AKUTTPLEIE

I noen tilfeller kan det være nødvendig med akutt pleie. Slike tilfeller kan oppstå ved skader, akutte sykdommer eller problemer med fødsel.

ALLERGI TESTING

I mange tilfeller av kroniske hudlidelser kan allergi være en underliggende faktor. Det er dermed viktig å avgjøre hvor problemet ligger. I disse tilfellene kan det være nødvendig å ta en blodprøve for å sjekke for diverse allergier.

BLODPRØVER

I mange tilfeller kan en blodprøve gi dyrlegen en klar diagnose, men det finnes mange sykdommer som ikke kan utelukkes med kun blodprøver. I disse tilfellene er ofte videre utredning nødvendig. Dette kan innebære blandt annet røntgen.

BLØTVEVSKIRURGI

Det finnes mange ulike behov for bløtvevskirurgi. Vi har god erfaring med diverse operasjoner og jobber hele tiden for å utvikle og forbedre oss gjennom kursing og lignende.

EU-PASS

Hunder, katter og ildere som skal reise til utlandet må ha et EU-pass utstedt av en Veterinær. I dette passet vil det føres inn ID-chip nummeret til dyret, samt diverse vaksiner og behandlinger.

HELSEATTEST

En helseattest er et sertifikat som kan skrives ut etter en grundig klinisk undersøkelse av dyret, utført av veterinær. Dette er et bevis på at dyret er friskt. I noen tilfeller kan det være nødvendig med et slikt sertifikat, f.eks. ved kjøp/salg av et dyr, forsikring eller ved reise.

HORMONANALYSE

Hormoner har stor innvirkning på mange av kroppens funksjoner. Ved overskudd, eller mangel på et hormon kan dyret få flere ulike symptomer. Ved mistanke om hormon ubalanse tar veterinæren en blodprøve som analyserer hormon nivået for å gi riktig diagnose.

ID MERKING AV HUND OG KATT

Vi anbefaler alle å ID merke dyrene sine. Dersom dyret skulle komme bort fra eier, kan hvem som helst ta dyret til en veterinær, dyrehjelp organisasjon eller politi og få skannet dyret. Dette tar bare et par sekunder og man får informasjon om dyrets eier, adresse, navn og kontakt informasjon. Det kan også brukes til f.eks. katteluker.

INDREMEDISIN

Noen tilstander som ved f.eks langvarig diaré, oppkast, økt drikkelyst, eller anoreksi kan det være behov for nøye undersøkelse og medisinsk utredning.

INNLEGGELSE

I noen tilfeller kan det være behov for et lengre opphold under veterinært oppsyn.

KASTRERING AV HUND

I Norge sier lovverket om dyrevelferd at man må ha en medisinsk grunn for kastrering. Et eksempel på dette kan være kreft i testikler eller livmor/eggstokker, livmorbetennelse, kryptorkisme, eller andre lidelser der det er anbefalt å fjerne påvirkningen fra kjønnshormoner ved kastrering.

KASTRERING AV KATT

Mange velger å kastrere katter som ikke skal brukes i avl. Dette for å unngå uønsket drektighet eller uønsket atferd i form av markering, rømming eller lignende.

KJEMISK KASTRERING

Ved kjemisk kastrering føres et hormonimplantat inn under huden på dyret. Implantatet slipper gradvis ut hormoner som undertrykker testiklenes aktivitet. Dette fører til midlertidig infertilitet. Sammenlignet med kirurgisk kastrering, har kjemisk kastrering mindre risiko og er en reversibel prosess.

KLINISK UNDERSØKELSE

Siden hundene selv ikke kan formidle sin sykdomshistorie og hvor de har vondt, er eierens forklaringer og iakttagelser veldig viktige og iblant avgjørende for å stille rett diagnose

JUNIOR KONTROLL

For voksne dyr anbefaler vi en helsekontroll med vaksine årlig. For de aller yngste kan det være nødvendig med litt tettere kontroller, da de er mer utsatt for diverse tilstander.

SENIOR KONTROLL

For voksne dyr anbefaler vi en helsekontroll med vaksine årlig. For de litt eldre kan det være nødvendig med litt tettere kontroller, da de er mer utsatt for diverse tilstander.

KLO KLIPP

I noen tilfeller kan det være utfordrende å klippe dyrets negler selv, det er likevel veldig viktig at klør trimmes med jevne mellomrom for å unngå smertefulle tilstander som følge av en overvokst klo.

ORMEKUR

I noen tilfeller kan det oppstå orm i fordøyelsessystemet til hunder og katter. Dette kan ofte enkelt behandles med en ormekur. Er du i tvil om hunden eller katten din har fått orm, ta kontakt og vi hjelper deg.

REPRODUKSJON

P- piler til katt

I noen tilfeller der man ønsker å unngå graviditet kan P – piller være en god løsning. Ta kontakt for råd og veiledning for din katt.

Vi tilbyr hjelp og veiledning til mest optimal tid for parring, fertilitetsproblemer og drektighetskontroller for ditt dyr.

RØNTGEN UNDERSØKELSE

Et røntgenbilde kan gi mange svar og brukes i mange tilfeller i samarbeid med andre undersøkelser for å gi best mulig svar.

SMERTELINDRING

Vi har stort fokus på å forebygge smerte og i noen tilfeller å behandle smertefulle lidelser for å unngå at dyret skal ha det vondt. Spør gjerne om råd og veiledning om du er bekymret for at dyret ditt lider.

TANNBEHANDLING

Tannsykdommer er et vanlig problem i både hunder og katter. Det er blitt mer og mer fokus på tannhelse i dyr den siste tiden. Dette er ikke fordi det er noe nytt som har oppstått, men fordi det kan være vanskelig å oppdage. Mange tannproblemer kan unngås ved god tannhelse og regelmessig tannpuss.

Vi tilbyr grundig sjekk av tannhelse med fjerning av tannstein, polering og rensing av tenner, samt probing av tannhalser.
Tannrøntgen er en viktig del av undersøkelse av tenner og kan i mange tilfeller være nødvendig for å avdekke dypere problemer i røtter og kjeve.
Tanntrekk kan noen tilfeller være nødvendig. I disse tilfellene

URINPRØVE

Ved problemer med vannlating som for eksempel hyppig vannlating, smerter ved vannlating eller blod i urinen kan eier bli bedt om å ta med seg en liten prøve av urinen til besøket. Denne prøven er da nødvendig for å utrede sykdom og for å stille riktig diagnose.

VAKSINERING

Vaksinering av hunder og katter er med på å begrense utbrudd av farlige sykdommer som det ikke finnes noen god behandling for. I Norge er det derfor anbefalt å vaksinere hunder mot Parvovirus, Valpesyke, Smittsom leverbetennelse og Kennelhoste. Og katter mot Kattepest og Katteinfluensa (Herpesvirus og Calicivirus). Ved reise til andre land kan det være behov for å beskytte seg mot andre sykdommer og i noen tilfeller kan det være et krav for å få med deg din firbeinte venn inn i landet. Et eksempel på dette er Rabies vaksinen.

Akuttpleie

Allergi testing